Noodzaak van kwalitatieve leermaterialen voor goed onderwijs
Jul 15, 2023
Zorgvuldig voorbereide leermaterialen geven alle leerlingen en studenten dezelfde rechten en mogelijkheden om op een inclusieve en grondige manier te studeren. Docent, maker van leermateriaal en lerarenopleider Hannele Cantell belicht het belang van leermaterialen in een gastblog op de blog van Sanoma Pro's, Näkökulmia oppimiseen.
Stel je voor dat je een houten plank bouwt, maar dat je geen geschikte materialen voor een plank hebt. Daarnaast mis je een gereedschapskist die de nodige tools zou bevatten voor de verschillende werkfasen. De schroeven ontbreken, om nog maar te zwijgen over het verven van de plank op een manier die bij de interieurdecoratie zou passen.
Dit is het werk van een leraar op z'n slechtst: activiteiten die concentratie en precisie vereisen, zonder het juiste soort gereedschap. En als een leraar geen geschikte materialen heeft voor verschillende onderwijssituaties, kunnen de gevolgen zichtbaar zijn in het leren. Een situatie waarin de leraar probeert te onderwijzen zonder geschikte leermaterialen kan, vanuit het perspectief van de leerling en student, onrust, verwarring en incorrect leren veroorzaken. Leraren zijn onderwijsprofessionals en het is belangrijk dat ze hun expertise mogen gebruiken voor wat ze het beste weten: pedagogiek.
Leraren moeten zich kunnen concentreren op lesgeven
Is Finland vergeten wat leren en lesgeven betekent? Zijn we bedrogen door te geloven dat de hoeksteen die het welzijn in ons land mogelijk heeft gemaakt, onderwijs, iets is dat we als vanzelfsprekend kunnen beschouwen? Zijn we te gelukkig in de warmte van een kampvuur genaamd Pisa, vergetend dat er langdurige inspanningen nodig zijn voor hoge leerresultaten? Studies hebben verschillende factoren geïdentificeerd die Finnen hebben geholpen om hoge onderwijsresultaten te behalen. Een daarvan is hoogwaardige leermaterialen.
Kwaliteit in leermaterialen kan veel verschillende dingen betekenen en kan worden bekeken vanuit het oogpunt van een leraar, leerling, student en een voogd. Voor een leraar betekent de kwaliteit van de gedrukte en digitale leermaterialen bovenal het gebruiksgemak, de duidelijkheid en de compatibiliteit met verschillende situaties.
Het is absoluut essentieel dat de leraar hoogwaardige teksten, opdrachten en beoordelingsmaterialen kan gebruiken om werktijd te besparen en zich te concentreren op wat belangrijk is: het onderwijs zelf, het vinden van pedagogische oplossingen voor bijvoorbeeld werkmethoden en beoordeling, en het ontmoeten van leerlingen en studenten. Het is een glibberige helling om de leraren zonder hun essentiële tools - leermaterialen - te laten. Is een van de redenen voor de verminderde aantrekkelijkheid van de positie van een leraar, zoals de opiniecolumns in de tijdschriften hebben geschreven, het gebrek aan materialen?
Hoogwaardige leermaterialen zijn actueel en leeftijdsgebonden
Hoogwaardige leermaterialen garanderen leerlingen en studenten overal in Finland, ongeacht of ze studeren in Ivalo, Vaasa, Lieksa of Kirkkonummi, kennis die in overeenstemming is met het curriculum en spannende opdrachten die hen inspireren tot activiteit. In dit opzicht garanderen zorgvuldig voorbereide leermaterialen dat democratie wordt gerealiseerd, aangezien ze worden gebruikt om ervoor te zorgen dat alle leerlingen en studenten dezelfde rechten en mogelijkheden hebben om op een inclusieve en grondige manier te studeren.
Hoogwaardige leermaterialen zijn ook leeftijdsgebonden. Stel je een situatie voor waarin een 10-jarige de basisprincipes van de hartfunctie en het circulatiesysteem moet leren. Het gebruik van materialen gedownload van het internet kan een situatie veroorzaken waarin de leerling worstelt met medische concepten die te moeilijk zijn - die zelfs een volwassene niet begrijpt. Dit gebeurt niet wanneer je studeert met materialen die hiërarchisch vorderen als onderdeel van het grotere geheel van een leermateriaalset. Leeftijdsgeschikte tekst wordt ondersteund door opdrachten die oefenen wat is geleerd en video's die helpen bij het begrijpen. Langzamere lezers worden geholpen door het hardop lezen van de tekst en door andere belangrijke delen van het leermateriaal.
Het is ook mogelijk dat materialen die op het internet worden gevonden, verouderde termen gebruiken, die onjuist kunnen zijn. Taal en termen veranderen, en dit is bijvoorbeeld gebeurd met betrekking tot gender of wereldwijde milieukwesties. Zorgvuldig voorbereide leermaterialen worden over het algemeen gemaakt in werkgroepen met verschillende expertises. Scripts krijgen feedback onderweg en er wordt ook feedback gevraagd van andere professionals - onderzoekers en niet-gouvernementele organisaties, onder anderen. Gebruikers van de materialen, dat wil zeggen leraren en leerlingen of studenten, geven ook hun mening. Feedback en meningen zijn van het grootste belang om kwaliteit te garanderen.
Gelijkheid en diversiteit zijn te zien in de illustraties
Tegenwoordig spelen visuals een steeds belangrijkere rol in kwaliteitsvol leermateriaal. Goed visueel ontwerp maakt het leermateriaal duidelijk, inspirerend en gemakkelijk te absorberen. Visuality is ook verbonden met kwaliteitsfoto's, waar je de veranderingen in de samenleving en de gelijkheid, gelijkheid en diversiteit van mensen kunt zien.
Het is belangrijk dat elke leerling en student zich kunnen voelen alsof ze een van de hoofdpersonages in het boek of ander leermateriaal zijn. Als de foto's en teksten diversiteit tonen, dat wil zeggen dat ze mensen van verschillende uiterlijkheden, maten en stijlen tonen, kan iedereen inclusie en waardigheid ervaren. Gehandicapte leerlingen en studenten - en leraren - moeten ook zichtbaar zijn in de foto's.
Voogden kunnen vertrouwen op kwaliteitsvol leermateriaal
Hoogwaardige leermaterialen zijn ook zinvol voor de voogden. Met hen kunnen ze erop vertrouwen dat het leren vordert zoals bedoeld. Bovendien zorgen goede leermaterialen ervoor dat hoge leerresultaten niet afhankelijk zijn van of de voogd de tijd of het vermogen heeft om het studeren van het kind te begeleiden of om extra materialen te kopen, als de school niet in staat is geweest om goede leermaterialen te bieden. En omdat kwaliteitsvol leermateriaal beoordelingsmaterialen biedt, kan de voogd ook vertrouwen hebben in een passende en veelzijdige beoordeling.
Kwaliteit van onderwijs garandeert de Finse samenleving
De afgelopen jaren zijn er in Finland veel hervormingen doorgevoerd op het gebied van onderwijs, waarvan de overgang naar gratis voortgezet onderwijs een van de belangrijkste is. Terwijl de school en het onderwijs worden hervormd, moeten we ons vasthouden aan de pijlers van onderwijs, die bestaan uit kwalitatief hoogwaardig lerarenopleiding en bekwame leraren, actuele curriculuminhoud, een werkende operationele cultuur en leiderschap in de scholen, waardering voor het werk van de leraren en betrouwbare, hoogwaardige leermaterialen. Deze pijlers zorgen ervoor dat het onderwijs wordt uitgevoerd volgens onderzochte informatie en dat onderwijskundige gelijkheid wordt bereikt.
De houten plank van leren moet stevig, ecologisch, geschikt en mooi blijven. Het is niet mogelijk om de plank van leren te bouwen als de onderwijskundige pijlers die het ondersteunen, wankelen. Het werk van een leraar verdient zijn waardering en rust.
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in de blog van Sanoma Pro's, Näkökulmia oppimiseen, op 10 oktober 2022.
Hannele Cantell is docent en lerarenopleider aan de Universiteit van Helsinki. Ze heeft in verschillende educatieve expertfuncties gewerkt, waaronder curriculum werkgroepen. Hannele Cantell heeft meer dan 30 jaar leermaterialen geschreven voor alle klassenniveaus en voor hoger onderwijsinstellingen. Onlangs publiceerde ze het boek Sekunnit ennen kaatumista, de Seconden voordat ze viel, waarin ze haar eigen handicap beschrijft.
Doe mee, maak verschil!
Iddink Community is een netwerk waar onderwijsprofessionals samenwerken, ideeën uitwisselen en innovatieve strategieën ontwikkelen om het onderwijs van de toekomst vorm te geven.