Kennisnet: Vier tech-trends die toekomst onderwijs bepalen
Aug 17, 2023
Kennisnet identificeert vier dominante tech-trends die beslissend zijn voor het onderwijs; AI, IoT, interfaces en vertrouwen. Deze technologieën bieden niet alleen fascinerende mogelijkheden maar roepen ook belangrijke vragen op over vertrouwen en ethiek.
In een recent artikel beschrijft Kennisnet welke technologieën de komende jaren beslissend zullen zijn voor het onderwijslandschap. De vier dominante trends die door Kennisnet zijn geïdentificeerd, zijn kunstmatige intelligentie (AI), internet of things (IoT), ontwikkeling van interfaces, en het concept van vertrouwen in de digitale wereld.
Kunstmatige Intelligentie (AI) wordt al in diverse educatieve toepassingen gebruikt, zoals spraakherkenning en learning analytics. Het stelt leraren in staat het leerproces van de leerlingen te analyseren en ondersteunt bij het nemen van beslissingen over de leerroute.
Internet of Things (IoT) is de integratie van alledaagse voorwerpen en apparaten met internetconnectiviteit. Dit biedt interessante mogelijkheden voor automatisering en gemak, zoals klimaatbeheersing in de klas en automatische inlogprocedures.
Ontwikkeling van Interfaces - Nieuwe gebruikersinterfaces maken communicatie met computers intuïtiever en bieden nieuwe kansen. Aanraking, beweging en zelfs brein-computerinterfaces worden steeds prominenter, met touchscreens en VR-brillen als veelbelovende voorbeelden.
Vertrouwen en de Digitale Wereld - Dit thema raakt aan privacy, beveiliging en ethiek. Het roept belangrijke vragen op over hoe we vertrouwen en digitale technologieën in het onderwijs kunnen integreren, met inachtneming van mogelijke valkuilen.
De trends worden verder beïnvloed door de staat van de ICT-infrastructuur, die de basis vormt voor deze technologische ontwikkelingen. Hier wordt gewezen op de noodzaak van voldoende computeropslag, rekenkracht en stabiele netwerken.
Deze technologieën zijn niet op zichzelf staand; ze interageren en versterken elkaar. Bijvoorbeeld, AI maakt IoT-apparaten 'slim', terwijl complexere interfaces vaak AI gebruiken. Er wordt ook nagedacht over ethische vragen, zoals de betrouwbaarheid van robots in de klas en de beveiliging van data.
Er wordt benadrukt dat deze ontwikkelingen bijdragen aan de realisatie van onderwijsambities, zoals meer maatwerk in het onderwijs en een betere afstemming op de beroepspraktijk. Bovendien is er een sterke samenhang tussen deze trends, wat een integrale benadering vereist in de onderwijsvisie en ICT-planning.
Terwijl sommige technologieën al goed zijn ontwikkeld, staan anderen nog aan het begin van hun ontwikkeling. Kennisnet benadrukt dat deze technologieën niet alleen van groot belang zijn voor de toekomst van het onderwijs maar dat er ook aandacht moet zijn voor het vertrouwen en de ethische implicaties ervan.
Het Kennisnet-artikel biedt zowel een blik op de kansen die deze technologieën bieden als een waarschuwing over de uitdagingen die nog overwonnen moeten worden. Het dient als een leidraad voor scholen die met hun onderwijsvisie en ICT-planning aan de slag willen gaan en roept op tot een zorgvuldige afweging van de mogelijkheden en verantwoordelijkheden die deze toekomstige technologieën met zich meebrengen.
Klik hier om het volledige artikel van Kennisnet te lezen.
Doe mee, maak verschil!
Iddink Community is een netwerk waar onderwijsprofessionals samenwerken, ideeën uitwisselen en innovatieve strategieën ontwikkelen om het onderwijs van de toekomst vorm te geven.